facebook grupe

Facebook grupe kao moćan alat u izgradnji poslovanja

#Digital

12 min. read

author_image

Aleksandra Đermanović

Facebook stranica već je neko vrijeme zapravo „oglasna ploča“ brenda ili izvor informacija poput lokacije i kontakta. Pravi engagement odvija se u grupama sa specifičnom tematikom, namijenjenima izgradnji communityja i interakciji s kupcima. Pogledat ćemo je li grupa bolja od plaćenih oglasa, zašto je odličan izbor za vaše poslovanje te kako je pokrenuti i održavati.

Plaćena reklama ili grupa – što ima veći utjecaj?

Ljudi su danas izrazito lukavi oko prepoznavanja kad im se prodaje i što je oglas, tako da čak i kada točno pogodite preference kupca i savršeno odredite ciljnu skupinu za oglase – bit će im jasno da se radi o oglasu.

Članovi Facebook grupe vide sve postove u njoj – prikaz postova i organski doseg nisu ograničeni algoritmom kao kod prikaza klasičnih postova na stranici. Postovi iz grupe već sami po sebi nisu poput oglasa jer će ih većinom objavljivati članovi. Zato su tamo, da si međusobno pomažu i druže se.

Stoga, s jedne strane imamo uvijek vidljive i većinom zanimljive postove članova, a s druge plaćanje svakog pojedinog oglasa i mizeran organski doseg postova na stranici. Pokušajte sami izračunati uštedu koju nudi grupa i izloženost prema zainteresiranoj publici.

Kako se nenametljivo promovirati

Osoba koja jednom uđe u grupu (više ne izlazi) dalje vidi sve postove, što je motivira i podsjeća da nastavi sudjelovati. Sudjelovanjem je kroz razgovor uvijek više ili manje povezana s brendom i informacije do nje dolaze iz više smjerova.

To može biti kroz klasičnu svjesnost o brendu ili kroz praktičnu upotrebu proizvoda ili usluge koju brend prodaje. Ako ste proizvođač čokolada i slatkiša, a u grupi se diskutira o najboljim čokoladama, normalno je da će i vaše ime doći na dnevni red. Na vama je da iskustvo kupca bude pozitivno.

Čak i ako se vaš brend ne spominje imenom svako malo, imate priliku nenametljivo se predstaviti kao stručnjak na polju i graditi si kredibilitet bez izravne reklame. Svaki koristan odgovor i pomoć članu ujedno je promocija. Ljudi se u grupe ne vraćaju po reklame, već po informacije.

Oglašavanje je u ovom slučaju korisnije kod promocije same grupe. Složite nekoliko kreativa oglasa, pustite ih kroz Facebook stranicu i otkrijte što vam dovodi najviše novih ljudi u grupu. Obratite pažnju i na to kakav vam profil ljudi dovodi, je li oglas i sadržajem/formom privukao pravi target ili ne.

Kao promocija funkcioniraju i najbolji postovi s Facebook stranice. U njih se može dodati spominjanje grupe i vidjeti koliko tako privučenih korisnika završi u grupi. Na taj način isti sadržaj koristite više puta i maksimizirate njegovu učinkovitost.

TOP 5 savjeta za pokretanje i održavanje Facebook grupe

1. ZA KOGA JE GRUPA?
Kvalitetno definiranje ciljne skupine je SVE – morate znati koga želite u grupi. Grupa je community, zajednica, „pleme“. Ujedno je i vaša prilika za privući dobro definiranog idealnog kupca. U grupi želite njega, a ne svakoga na svijetu tko ima Facebook profil.

Cilj grupe je specifičnoj skupini ljudi ponuditi vrijednost za njihovu specifičnu potrebu i usput kroz to provući vaš brend. Ne idite široko na maksimalu, birajte. Nakon što odredite temu, vrijeme je za ime.

2. KAKO ODABRATI IME?
Poanta imena je da potencijalnim članovima jasno komunicira temu grupe kao i da je se lako pronađe. Grupe imena „Kuhanje“, „Zdravlje“ ili „Psi“ obuhvaćaju preširok pojam i publiku. Ljudi žele sudjelovati u razgovorima oko konkretne teme jer su im i problemi konkretni.

shutterstock 1034939470 scaled

Hoće li takve grupe privući puno članova? Možda se tako čini jer je mnogo ljudi zainteresirano za kuhanje, zdravlje i pse, no realno ih ne zanima apsolutno sve o tim temama. Ako će im svaki dan iskakati deseci postova, a da ih većina ne zanima – napustit će grupu. Prije će ih zanimati nešto specifičnije, npr. talijanska kuhinja ili torte ili jazavčari.

Čak i ako takve grupe skupe veći broj ljudi, oni će biti svakakvih interesa, što za vas znači previše članova koji vjerojatno uopće nisu vaši potencijalni kupci. Usto, može postojati veći broj takvih općenitih grupa koje se zatim u pretrazi izgube među drugim grupama i stranicama sličnog imena.

“Homebrewing tamnog piva“ je specifičan naziv za specifičnu grupu ljudi koja se bavi specifičnim hobijem. Ako prodajete opremu ili specijalizirane sastojke za homebrewing piva možete računati da će u takvoj grupi sudjelovati ljudi koje će ti proizvodi zanimati. Neće biti previše onih koji slučajno nalete i jedini hobi im je tenis.

Ako se bavite kuhanjem tamnog piva kod kuće, u koju ćete grupu prije ući s očekivanjem dobrih informacija – u onu naziva “Pivo” ili onu naziva “Homebrewing tamnog piva”? Sigurno ste odabrali drugu, možda i obje, ali druga svakako spada u prvi izbor.

Dobro imenovanu grupu ćete i lakše pronaći u pretrazi jer netko tko želi recept za najbolje kekse s čokoladom u pretragu ne upisuje “slastice”, već “keksi s čokoladom”. Ispunite ime ključnim riječima, smislite dobar opis grupe i koristite tematski smislene vizuale (cover i profilna) koji će pratiti to ime i opis.

Puno riječi za nešto jednostavno poput imena, ali za vas to znači manje razgovora van teme, manje administriranja, više potencijalnih kupaca koji će nakon kupovine pomoći u širenju preporuke (ako su zadovoljni proizvodom) i bolja promocija brenda pravim ljudima. Vrijedi potrošiti koju minutu na mozganje.

3. ŠTO OBJAVLJIVATI U GRUPI?
Grupa NIJE prilika za JOŠ reklama ili poligon za guranje brenda u svaki post ili komentar. Poanta i smisao grupe su da idealni kupci “dođu sami” zato što im je grupa korisna i pruža im stvarnu vrijednost. To se ne može dovoljno puta ponoviti i oni koji padaju – padaju na tome.

Reklama, bannera i oglasa ima gdje god poželite, od “feeda” svih kanala do webova, portala, streaminga. Neka vaša grupa članovima bude utočište i lakše ćete zadobiti (ali i morati opravdati) njihovo povjerenje.

Čim krenete s pretjeranom promocijom unutar grupe stvara se dojam da ste naporni ili da ste se “prodali” i ljudi će krenuti odlaziti. Ovo je idealan primjer gdje je manje zaista više.

Izbjegavajte clickbait naslove. OK, ali čime onda privući pažnju? Sjetite se da niste news portal, ne morate zapeti za oko milijunima slučajnih posjetitelja koje možda uopće ne zanima vaš post. Nalazite se u grupi ljudi koje zanima što i vas, koji žele pročitati korisnu informaciju na temu. Istaknite benefit ili ponudite rješenje i zadobit ćete pažnju.

“Kad vidite glavni sastojak ove slavne torte šokirat ćete se!” pa onda unutra otkriće da je tajni sastojak “pola količine šećera” i imate savršen recept za bijesne ljude i minus u broju članova.

Iskoristite funkcionalnosti grupa i objavljujte ankete, kreirajte kvizove i izazove. Grupa je za interakciju, a ne čitanje obavijesti administratora. Izazovite ih i ponekim provokativnim pitanjem.

4. ČLANOVI GRUPE KAO MODEL KUPCA
Članovima pokažite da ste prisutni – pratite njihove postove i komentare. To ne znači samo povremeni like, već sudjelovanje u razgovoru. Zašto?

Otkrit ćete želje kupaca, njihove probleme, dobiti povratnu informaciju na proizvod (vaš i onaj konkurencije), pronaći ćete potencijalne brend ambasadore koji vam mogu pomoći promovirati grupu, saznat ćete za trendove na polju kojim se bavite itd.

shutterstock 621756968 scaled

Povremenim moderiranjem razgovora održat ćete standard i razinu civiliziranosti kako bi svi mogli normalno sudjelovati. Želje im ispunite kroz svoju ponudu, probleme im riješite proizvodom, a povratnu informaciju obavezno adresirajte na pristojan način i uz zahvalu.

Najaktivnije i najkvalitetnije članove možete okupiti u grupu koja će pomoći održavati sadržaj, red, motivirati nove članove…

5. KAKO PROMOVIRATI GRUPU?
Vjerojatno uz grupu imate i Facebook stranicu. Ako želite koristiti plaćenu promociju, odnosno oglase, trebat će vam. Grupu povremeno spomenite u postovima na stranici jer osim što je jednostavno – besplatno je.

Postovi na stranici također moraju biti zanimljivi i korisni jer ih inače nitko neće vidjeti. Tko želi likeati ili pratiti page s dosadnim sadržajem? Nitko. Dosadi ni novac ne pomaže, pa vam ni plaćena promocija neće pomoći postići impresivne rezultate ako su postovi smor.

Ukoliko imate email listu ili šaljete redovne newslettere, pošaljite obavijest o postojanju grupe i pozovite ljude da se pridruže. Možete im ponuditi i “rani upad” izravno linkom iz newslettera, pogotovo ako je grupa privatnog tipa. Samo spomenite benefite koje će im članstvo donijeti.

Cross-promocija u sličnim ili srodnim grupama je još jedan od načina koji mnogi izvode krivo. Ideja nije upasti u nečiju grupu, ostaviti link na svoju i otići. Osim što je to nepristojno i ružno, ljudi će vas ignorirati jer u tome vide samo reklamu, a ovisno o pravilima grupe možda će vam i izbrisati komentar/post. Postigli ste ništa, izgubili vrijeme, ostavili negativan dojam.

Ostavite barem 5-6 normalnih, korisnih komentara u kojima ćete upravo pokazati svoju kompetenciju i koji će poslužiti kao dokaz da znate što pričate. Kad zadobijete pažnju na takav način, a zatim spomenete i svoju grupu, šanse su višestruko veće da će ljudi dobrovoljno kliknuti i pridružiti vam se jer po komentarima koje ste ostavili očekuju nešto korisno za njih.

I jedan trik, kad pišete post ili komentar u kojem ćete spomenuti svoju grupu, neka bude u formi pitanja – ljudi će instinktivno poželjeti odgovoriti i komentari će se zavrtjeti, što povećava broj ljudi koji vide vaš link i uključe se s vama u razgovor.

Također, možete se međusobno promovirati kako bi svi imali koristi, ljudi ne moraju biti i obično nisu u samo jednoj grupi, mogu biti u obje istovremeno. I, naravno, pokušajte privući nekog RELEVANTNOG influencera da se pridruži grupi i pomogne vas predstaviti svojem većem broju pratitelja.

Zašto su Facebook grupe toliko privlačne za brendove?

Izravna linija prema kupcu – već smo spomenuli da članovi grupe vide sve postove, što smanjuje potrebu za plaćenim oglasima. No, istovremeno radite i na boljem „word of mouth“, odnosno usmenoj preporuci. Dobra grupa članove potiče na podjelu informacija jer se ljudi prirodno vole okupljati oko zajedničkog interesa.

Izgradnja communityja – osjećaj zajedništva je važan, ljudi vole biti među drugima s kojima dijele interese i od kojih mogu naučiti nešto što će im donijeti korist. Upoznaju se, druže se, što potiče razgovor čak i bez velikih intervencija brenda koji postaje samo administrator i brine se da stvari idu pristojno.

Grupa „živi sama“ – u nekom trenutku grupa će se većinom održavati sama jer će članovi objavljivati postove. Vama to daje priliku manje vremena trošiti na smišljanje sadržaja, a više na upoznavanje publike i uskakanje pomoći odgovorima – njegovanje odnosa s kupcem.

Sve se to odvija pod okriljem brenda koji može pratiti prilike za ubaciti dobro plasiranu informaciju. Naglasak je na INFORMACIJU, ne reklamu. Vaš post ili komentar moraju biti korisni. Posvetite se stvaranju dugoročne veze između članova i brenda.

Zatvorene grupe – kod zatvorene grupe osobe koje nisu članovi ne vide sadržaj, što stvara i osjećaj ekskluzivnosti i pripadnosti. Usto, drži ljude koji nemaju veze s temom dalje od razgovora. Grupa je i dalje javno dostupna i može je se pronaći pretragom.

shutterstock 675773698 scaled

Za ulazak u privatnu grupu može se osmisliti i neko jednostavno pitanje kako bi se barem potvrdilo da osoba ima pojma o temi. Kroz takva pitanja može se saznati više o ljudima koje privlačite i koji dolaze u grupu. Ako se pokaže da uporno privlačite ljude koji nisu naročito povezani s temom koju ste zamislili – možda nešto radite krivo, npr. imate loše ime grupe.

Ljudi su u zatvorenoj grupi opušteniji jer je dojam više “zabava kod nekoga doma”, a manje “javni skup na trgu”. Čovjek je društveno biće koje se pritom voli grupirati i dovoljno je pružiti mu prostor i mogućnost.

Osim toga, zatvorena grupa podiže želju za učlanjenjem jer se jedino tako može vidjeti potencijalno vrlo koristan sadržaj, koji može itekako utjecati na poslovanje ili kvalitetu života kupca – npr. kako sam izmijeniti ulje motora u automobilu i kojim alatom.

Ako vi pritom prodajete baš ulje ili alat… Postoji realna šansa da će član putem savjeta iz grupe uštedjeti novac ili naučiti novu vještinu. Osim financijske koristi pokazali ste mu da pomažete “osnažiti ga”, a ne samo plasirati svoj proizvod.

Uvijek ćete pronaći mjesto za vaš brend s kojeg možete pomoći, što znači i – prodati.

Grupe su odlične i za istraživanje tržišta – koristite ankete za saznati više o preferencama, problemima i željama kupaca. Možete se poslužiti i Insights dijelom Facebook stranice, pa pogledati dobne skupine koje vas prate, kada su ljudi u danu najčešće online, odakle su…Podaci se neće 100% poklapati s članovima grupe, ali imate odakle krenuti i provjeriti to nekom anketom.

Zaključak

Brend community vjernih kupaca koji dovode nove najbolje je jamstvo rasta poslovanja i usavršavanja proizvoda kako bi što bolje odgovarao potrebama i željama kupaca. Zahtijeva više strategije i rada s ljudima nego novca, zbog čega spada u jedne od najmoćnijih alata za izgradnju poslovanja.

Ne ulažite novac i vrijeme napamet, dajte priliku kupcu da vam sam kaže što želi.